10 načina uz pomoć kojih susjedi mogu izbjeći devastirajuće konflikte i sporove i ne pretvoriti jedni druge u strance
U konfliktu ste sa susjedom ili susjedima? Puštaju glasnu muziku. Stalno povlače i premještaju namještaj. Prečesto čiste, usisavaju i praše. Buše po zidovima nevrijeme. Djeca susjeda stvaraju galamu. Ne možete odmarati i spavati. Susjed vam priječi pristup u zajedničke dijelove zgrade. Zauzima vaše parking mjesto. Postavlja ogradu između vas bez ovlaštenja i zaklanja vam vidik. Pokušava posjeći stablo koje vi smatrate svojim. Uporno ostavlja smeće u zajedničkom vrtu i ne želi ga ukloniti…
Susjedske nesuglasice i čarke su česte, a posebno su bile učestale u vrijeme COVID-19 karantene. Danas svi provodimo u svojim domovima više vremena nego ikada ranije. Preko noći mnogi su započeli s radom kod kuće. Odjednom viđate i čujete ljude te njihove zvukove koje nikada prije niste čuli. Susjedi pretjerano čiste, stalno nešto premještaju ili prekomjerno kose travnjak bučnom kosilicom. U nekim stanovima stalno se izmjenjuju podstanari kojih nije briga ni za kućni red niti za vas. Mladi priređuju zabave u praznim stanovima, jer ih je rizično organizirati na javnim mjestima. Neki susjedi su stalno pred vašim prozorom u zajedničkom vrtu i kao da ih nije briga da ste vi u neposrednoj blizini.
Za svaki takav čin prvo pomislite da je namjeran. Uz njihovo ponavljanje vaša nervoza i tjeskoba rastu. Tolerancija iščezava. Ljutnja se rasplamsa, do bijesa. U takvom stanju izvan vaše kontrole svaki pokušaj da susjed „prestane s tim“, izazove samo njegov još agresivniji odgovor. Zato i ne htijući počinjete smišljati kako im uzvratiti na jednak ili sličan način. Na razne vidljive i nevidljive načine, sada vi njih priječite da uživaju u slobodi i miru svoga doma. Zovete čak i policiju koja vam često ne može pomoći.
Uskoro među vama opravdano ili neopravdano padaju teške riječi. Prvo započinjete sa anonimnim samoljepljivim ceduljama na vratima susjeda ili ih ubacujete u njihov poštanski sandučić. Potom počinju padati teške riječi. I konačno, kad sve postane ozbiljnije, pobrinete se da vaši susjedi dobiju odvjetničko prijeteće i „opako“ pismo.
Izravna komunikacija među vama prestaje. To je obično prvi signal za stvarni početak konflikta među vama. I eto, gotovo se i niste ni okrenuli, a već ste u sudskom pravnom sporu. Dobili ste ili podnijeli tužbu nakon što su vas uvjerili da je to jedini put da „pokažete zube“ susjedu.
Osjećate se kako ste zarobljeni, razočarani, frustrirani, nemoćni i izvan kontrole. Jedina vaša želja je da netko konačno tom zlom susjedu napravi ono što zaslužuje.
Parnica kao rješenje
Ljudi za konflikt u kojem ih netko povrijedi, rado krive isključivo drugu stranu. Pri tome ne nalaze svoj doprinos u njegovom nastanku. Nakon toga, ako je važno, traži se način kako da netko relevantan čuje njihovu bol i prisili susjeda da im se povinuje, bez svijesti da u svakom konfliktu ni jedna od strana nije potpuno u pravu.
U parnici je utvrđivanje „istine“ prepušteno isključivo suprotstavljenim strankama, točnije njihovim pravnicima. One u parnici zapravo ne traže istinu, već isključivo žele nauditi jedna drugoj. U parnici one se natječu oko toga tko je od njih u pravu u uvjerenju da je utvrđivanje pobjednika optimalno i jedino rješenje, nesvjesne da njihova suprotna stajališta mogu biti jednako vrijedna.
Na opisani način njihov početni konflikt se višestruku uvećava, a izgledi za dogovor u tom „ratnom modu“, prije proglašenja sudskog pobjednika i gubitnika, snažno slabe. U tom stadiju konflikta najmanje jedna strana smatra dogovor znakom slabosti.
Medijacija – najbolje vrijeme u životu jednog spora
Medijacija je napredna verzija pregovora stranaka uz pomoć treće osobe povjerenja stranaka – medijatora/ice. Medijator ne odlučuje umjesto njih, već im pomaže doći do rješenja. Cilj stranaka u medijaciji nije pobjeda, već rješenje konflikta ili spora. Stranke kao jedini vlasnici spora u medijaciji su najvažnije osobe i aktivno sudjeluju u kreiranju vlastitog rješenja koje svima odgovara. Zato u medijaciji svi njeni sudionici pobjeđuju.
Stranke u medijaciji uz pomoć medijatora zajedničkim snagama, kao partneri u problemu, a ne kao neprijatelji u parnici, postižu mir i pravdu. Konflikt nakon nagodbe trajno prestaje. Upravo je zato medijacija prikladna za sporove među osobama i organizacijama koje su u trajnom odnosu, pa tako i za one među susjedima. Naravno, preduvjet za medijaciju je neuspjeh izravnih pregovora. Zato medijacija nije alternativa parnici, već neuspjelim pregovorima.
Susjedi se često olako guraju u „pravni rat“
Gospodin Petričić i njegovi susjedi bračni par Tomić, jedini su susjedi u zgradi. Cijene se i poštuju međusobno. Međutim, njihovi određeni postupci pogrešno su protumačeni, pa je došlo je do međusobnog nerazumijevanja i zahlađenja odnosa.
Raniji veoma korektni odnos naglo se pretvorio u neprikladnu komunikaciju. Zatim u njen prekid i konflikt. Gospodin Tomić promijenio je bravu na ulaznim vratima koja vode u zajedničko dvorište koje se nalazi ispred prozora njegove sobe. Zatvaranjem tih vrata konflikt je eskalirao. Njihovi pregovori nisu uspjeli, jer je svatko od njih ustrajao samo u svojoj verziji priče i u vlastitim željama, u uvjerenju da je baš u pravu.
Angažirani su odvjetnici. Bračni par Tomić je uskoro podnio tužbu radi smetanje posjeda. Određeno je ročište za glavnu raspravu. Konflikt se pretvorio u pravni spor i njihov problem je preveden na pravni jezik. Dobri susjedi gurnuti su u pravni rat, bez da je prije toga itko barem pokušao s njima razgovarati.
Inzistira se isključivo na pisanoj komunikaciji među njima premda što mnogi ne znaju, ona predstavlja samo 7% od ukupne moguće komunikacije. Pisana komunikacija je zato najčešće izvor uvećanja nerazumijevanja, posebno ako vrvi pravnim tehnikalijama koje nitko ne razumije te teškim, okrivljujućim i prijetećim riječima.
Obraćanje za pomoć Hrvatskoj udruzi za medijaciju (HUM)
Gospodin Petričić koji je zatvorio spomenuta vrata, sav uznemiren, ali i pun nade saznavši za medijaciju, obratio se Hrvatskoj udruzi za medijaciju (HUM) za pomoć. On je želio svakako izbjeći sudovanje i dogovoriti se u najboljoj vjeri prije nego što se svi zajedno zarobe u parnici. Priznao je da je njegov postupak sve samo ne sjajan, ali da se našao situaciji u kojoj više jednostavno nije znao što drugo učiniti. On i jednostavno ne zna razgovarati sa susjedima, a pokušaj njegovog odvjetnika da razgovora s njihovom odvjetnicom o mirnom rješenju spora, nisu dali rezultata.
Jedan od HUM-ovih medijatora obavio je dugi razgovor s gospodinom Petričićem. Gospodin je medijatora detaljno upoznao s problemom, a medijator njega s medijacijom. On je miran građanin i poslovni čovjek. Duboko živi svoj problem. Cijeni susjede, govori o njima biranim riječima i moli da mu se pomogne da razgovara s njima ne bi li pronašli za obje strane najbolje rješenje. On shvaća da započeti pravni put nije rješenje te da će ako nastave s njim, među njima svaki dan biti sve teže i teže. Iskazao je spremnost za sve opcije koje vode prema dogovoru o svim spornim pitanjima i što bržem okončanju spora.
Gospodin Petričić je nakon ovog razgovora oduševljen prepoznao u medijaciji pravi pristup za njega i njegove susjede. Podnio je jednostrani prijedlog za medijaciju i zamolio da netko od HUM-ovih medijatora nazove njegove susjede s obzirom na to da on to jednostavno nije u stanju.
Obavljen je ugodni telefonski razgovor s bračnim parom Tomić. Premda iznenađeni pozivom, iskazali su puno razumijevanje i želju da što žurnije sa susjedom sjednu za stol i nađu rješenje koje će svima odgovarati. I njih ovaj spor muči i rado bi ga što prije okončali. Zamolili su za vrijeme kako bi se savjetovali sa svojom odvjetnicom.
Gospodin Petričić koji je predložio medijaciju, bio je oduševljen s reakcijom njegovih susjeda i jedva je čekao da medijacija u prisustvu njihovih odvjetnika započne.
Odgovori na najčešća pitanja o medijaciji zajednici (susjedski sporovi)
Isključivo pravni način razmišljanja u tren je oduzeo nadu susjedima
Međutim, uslijedio je iznenađenje. Susjedski bračni par je od svoje odvjetnice savjetovan da ne idu u medijaciju i onaj učinila što je potrebno da se s pokušajima te vrste prestane. Ročište će se uskoro održati i sud će o svemu odlučiti. Dobili su savjet da nema zapreke da sa susjedom spor riješe mirno na način da se susjed Petričić u svako doba može očitovati pisanim putem što traži. Pokušaj izravne komunikacije među susjedima je prekinut, kao i komunikacija s HUM-om. Prijedlog za medijaciju nije prihvaćen.
Na opisani način bez svijesti o tome najmanje na jednoj strani, izgubljen je zlatni trenutak za izgledno mirno rješenje spora između susjeda koji žele dobro jedni drugima, žele zajednički miran suživot i trajno dobre odnose. I unatoč postojanju trenutka iznimno dobre volje na obje strane, susjedi su činom jedne strane gurnuti u pravni rat u kojem su prepušteni trećoj osobi, za njih potpunom strancu, da odluči o njihovom sporu umjesto njih.
Sud će proglasiti pobjednika među njima nakon samo za njih duge i iscrpljujuće parnice, za kojom će vjerojatno uslijediti i neke druge. Nitko od onih koji ustraju u takvom rješenju, pa ni koji odlučuju o njemu, neće živjeti s posljedicama ovakvog čina te sudske odluke. Nitko od navedenih obavljajući svoj posao na uobičajeni tradicionalni pravni način, ni ne razmišlja o tome da je u ovakvoj situaciji život dobrih susjeda, postao za njih „pakao“ te da će njihov odnos postati još i teži sa svakim novim danom u parnici, a posebno nakon donošenja sudske presude. Ma tko od njih pobijedio u parnici, svi oni će uz ovaj pristup postati trajni gubitnici. U takvom poremećenom odnosu morat će nastaviti živjeti jedni pored drugih. Ne kaže se uzalud: „Ako imaš sudski spor sa susjedom, bolje ti je preseliti se nego dobiti (izgubiti) parnicu.“
Je li moguće ponekad zamijeniti isključivo pravne pristupe u rješavanju sporova nekim drugim za stranke pogodnijim načinom
Stranke u sporu još uvijek prečesto brkaju pravni savjet s njihovim apsolutnim pravom, i tako postaju njegovi zarobljenici.
Upravo zato su susjedi Tomić prihvatili savjet da umjesto da započnu s mirnim rješavanjem spora, nastave pravnu bitku. Razumljivo je takvo njihovo ponašanje. Oni vjeruju svojoj pravnoj savjetnici, koja je za njih autoritet i koja sigurno vjeruje da postupa na najbolji mogući način i u interesu svojih stranaka. „Ako je čekić jedini alat koji imaš, svi problemi ti izgledaju kao čavli.“
U sporu se najčešće dobro pravno rješenje brka s dobrim rješenjem stranke.
Zato u buduće, prije nego što se odlučite za pravnu bitku, prvo potražite odgovor na pitanje: „Želim li imati pravo na svojoj strani ili učiniti za sebe pravu stvar?”
Spomenuti susjedi će kad tad, nakon višegodišnjeg sporenja i suprotstavljanja, uzajamnog povređivanja i nesnosnog života jednih pored drugih, opet morati sjesti za stol i dogovoriti se. A dobro je poznato da ni iz jednog rata, pa ni onog pravnog, nitko nije izašao u boljem stanju od onoga u kojem je bio na početku rata.
Na kraju svakog rata nastupa mir. Zašto onda prvo ne započeti s mirom?
Za rat, onaj parnični, uvijek ima vremena.
- Je li moguće da pravni profesionalci započnu pomagati strankama u sporu na drugačiji način od onog koji je doveo do spora?
- Je li moguće strankama koje žude za rješenjem njihovog velikog životnog ili poslovnog problema, pomoći odmah, danas? Stranke u sporu ponašaju se kao i ljudi s boli. Žele brzo olakšanje.
- Je li moguće da mi pravni profesionalci svjesno ili nesvjesno više ne uvećavamo ionako velike probleme stranaka u sporu uvećavanjem njihovog suprotstavljanja u parničnom ratu u kojem one imaju sasvim pasivnu i beznačajnu ulogu u stvarima koje se samo njih tiču, te da pravni rat ne koristimo kao prvu opciju?
Obratimo pažnju na stranke u sporu koje su u odnosu koji traje. Kada je to god moguće, ne pretvarajmo članove obitelji i prijatelje u neprijatelje, susjede u strance, a poslovne partnere u ljute suparnike. Imajte uvijek na umu:
- Stranke su jedini vlasnici svoga spora.
- Stranke su najveći eksperti za svoje živote i za svoje poslovanje.
- Jedino stranke znaju što se između njih dogodilo. Sve potrebne informacije su kod njih, kao i kapacitet da sudjeluju u rješavanju vlastitog spora.
- Jedino stranke znaju koje je rješenje spora najbolje za njih.
Nitko ne može umjesto stranaka ili bez njih pronaći prikladno rješenje njihovog spora. Umjesto da pravni profesionalci upadaju u zamku kao i drugi profesionalci te da strankama nude svoja rješenja za probleme stranaka koji nisu njihovi, kao profesionalci su u najboljoj prilici da im pomognu i osnaže da uz njihovu pomoć pronađu vlastito rješenje s kojim će moći nastaviti živjeti.
10 načina za sprječavanje konflikta između vas i vašeg susjeda
1. Komunicirajte sa susjedima. Činite to osobno i izravno. Ne oslanjajte se na pisane cedulje, sms poruke, e-mailove i pisma, ili na pisma pravnih profesionalaca dok pravnog spora među vama nema.
2. Uvijek budite ljubazni, birajte riječi i njihov ton. Svojim postupanjem uvelike određujete kako će vaš susjed odgovoriti. Ljudi snažno recipročno reagiraju. Na pozitivan pristup dobit ćete pozitivan odgovor.
3. Prije nego što donesete bilo kakav zaključak o ponašanju vašeg susjeda (ne pretpostavljajte), saslušajte pažljivo njegovu stranu priče. Budite radoznali. Ne prekidajte ga dok govori osim s pitanjima radi pojašnjenja. Slušajte o njegovim razlozima sve dok ih ne razumijete kao on. Iznenadit ćete se kako ćete u njegovoj priči uvijek pronaći činjenice koje vam nisu bile nepoznate, pa i one sasvim suprotne vašim pogrešnim pretpostavkama.
4. Izaberite pravo vrijeme i mjesto za razgovor sa susjedom. Ne činite to kasno uvečer, na stepeništu, ispred zgrade dok je susjed u automobilu, kada ste uzbuđeni ili kada vama privremeno ovladaju negativne emocije. Nađite neko tiho i mirno mjesto za razgovor.
5. Tražite ono što vas povezuje kao susjede i kao ljude, ne ono što vas razdvaja.
6. Dopustite rješenje u kojem i vi i vaš susjed zadovoljavate neku svoju potrebu ili interes. Rješenje mora biti od obostrane koristi.
7. Uvijek imajte na umu da je pred vama potpuno jednako vrijedno ljudsko biće – čovjek, i tako ga tretirajte.
8. Ne okrivljujte za bilo što partnere i djecu susjeda niti njihove kućne ljubimce. Ljudi se osjetljivi kada se govori negativno o njihovim najbližima, kao i o njihovim ljubimcima.
9. Fokusirajte se na sadašnjost i budućnost, ne na prošlost. Prošlost ne možete učiniti boljom. Vaši zajednički postupci danas, određuju vaš odnos u budućnosti.
10. Imajte na umu da nitko umjesto vas ili bez vas i vašeg susjeda, ne može na za vas prikladan način riješiti vaš konflikt ili spor. Samo zajedno, pa makar i uz pomoć, možete pronaći rješenje po mjeri obje strane.
Ako slučajno i uz ove upute, zapnete u ostvarenju cilja pod točkom 10., obratite se HUM-u čiji medijatori će vam rado pomoći da odlučite koji je slijedeći korak najbolji za vas. Učinite to prije nego što konflikt nastane ili eskalira.
Saznajte puno više na:
Odgovori na najčešća pitanja o medijaciji zajednici (susjedski sporovi)