U sklopu godišnjeg izvješća OECD-a za 2024. o radu Nacionalnih kontaktnih točaka (NKT) za odgovorno poslovno ponašanje, istaknute su brojne aktivnosti i rezultati postignuti u promicanju i provedbi Smjernica OECD-a za multinacionalna poduzeća o odgovornom poslovnom ponašanju. Nacionalne kontaktne točke predstavljaju ključne mehanizme za promicanje odgovornog poslovnog ponašanja i mirno rješavanje pritužbi vezanih za kršenje Smjernica od strane tvrtki (tzv. konkretnih slučajeva) u 52 zemlje koje su pristupile Smjernicama.
HUM-ova uloga u promociji Smjernica i medijacije
Važno je istaknuti kako je i Hrvatska udruga za medijaciju (HUM), kao član hrvatske Nacionalne kontaktne točke, u okviru svojih aktivnosti doprinijela ovim naporima. U listopadu prošle godine, tijekom Tjedna medijacije, organizirano je promotivno izlaganje pod nazivom „Mirno rješavanje sporova prema Smjernicama OECD-a o odgovornom poslovnom ponašanju“. Izlaganje je održala Nancy Butijer, načelnica Sektora za trgovinsku i investicijsku politiku MVEP-a, u formatu uživo i online. Ovo izlaganje bilo je namijenjeno predstavljanju temeljnih principa Smjernica, posebice u kontekstu njihove primjene na mirno rješavanje poslovnih sporova.
Medijacija kao ključni alat NKT mehanizma
Izvješće OECD-a za 2024. naglašava kako medijacija ostaje najvažniji alat koji Nacionalne kontaktne točke koriste za rješavanje pritužbi. Od zaprimljenih 56 slučajeva, čak 57% onih u kojima je došlo do medijacije završilo je sporazumom, dok je u slučajevima gdje su obje strane sudjelovale u dobroj vjeri, uspješnost dogovora bila čak 81%. Ovi rezultati potvrđuju snagu dijaloga i medijacije kao efikasnog sredstva za postizanje pravednih i održivih rješenja u kompleksnim poslovnim situacijama.
Zaključak
Sudjelovanje HUM-a u promociji Smjernica i osnaživanju prakse mirnog rješavanja sporova još jednom potvrđuje važnost multisektorske suradnje u stvaranju odgovornog poslovnog okruženja. Aktivnosti poput uvodnog izlaganja u okviru Tjedna medijacije predstavljaju značajan doprinos podizanju svijesti i jačanju kapaciteta svih dionika uključenih u provedbu Smjernica OECD-a. Nacionalne kontaktne točke, uz podršku organizacija poput HUM-a, ostaju ključni mehanizmi za ostvarivanje transparentnog, odgovornog i održivog poslovanja.
📄 Cijelo izvješće dostupno je u nastavku: OECD Annual Report on NCP Activity 2024
OECD-2024-Annual-Report-on-NCP-Activity