Medijacija nije općepoznati način rješavanja sporova u Hrvatskoj, pa stranke mogu imati opravdane dvojbe o tome što ih čeka u samom postupku medijacije.

Prema reakcijama osoba koje su pokušavale na ovaj način riješiti svoj spor, medijacija je postupak kojim su stranke zadovoljne u vrlo visokom postotku, čak i ako medijacija nije uspješno završila, pri čemu se na ovom mjestu termin „uspješno“ koristi u užem smislu: postizanje nagodbe kojom se u potpunosti rješava spor u svim elementima.

Pri tome treba znati što se može očekivati i kako se pripremiti.

Možda nije suvišno dati pitanja o kojima svaka stranka za sebe može razmisliti prije započinjanja medijacije:

U čemu se prema vašem mišljenju sastoji spor; bi li se percepcija spora promijenila i ako bi na koji način, ukoliko spor sagledate iz gledišta suprotne strane?

Kada se radi o interesima djece na koje utječe spor,
što bi prema vašem mišljenju bilo najvažnije djeci?

Jesu li neki problemi uzrokovani nerazumijevanjem ili povrijeđenim osjećajima?

Postoje li elementi spora o kojima se slažete sa suprotnom stranom? O čemu se ne slažete?

Koje bi informacije, isprave, pravna tumačenja i sl. mogle navesti drugu stranu
da promijeni svoje mišljenje o spornim pitanjima. Što bi vas moglo navesti da promijenite mišljenje?

Postoje li objektivni (općeprihvaćeni) kriteriji na tragu kojih bi mogao biti postignut sporazum?

Što biste htjeli postići medijacijom?

Što bi medijator trebao razumjeti da bi vam pomogao postići svoje ciljeve?

Što druga strana treba razumjeti?

Što smatrate zadovoljavajućim ishodom medijacije?

Što mislite o tome što druga strana smatra zadovoljavajućim ishodom medijacije?

Je li to isprika, promjena ponašanja, isplata određene količine novca ili nešto drugo?

Ukoliko biste postigli dobar sporazum u medijaciji, kako će taj sporazum utjecati
na odnos s drugom stranom nakon rješenja spora?

Ako ne postignete sporazum što bi se moglo dogoditi?

Što je vaša najbolja (realna) alternativa ako ne postignete sporazum?

Što je vaša najlošija (realna) alternativa ako ne postignete sporazum?

Navedeno podrazumijeva jasno poimanje jakih i slabih strana vlastite pozicije prije medijacije.

Kako možete znati je li eventualni dogovor bolji od vjerojatnih alternativa?

Kada uspoređujete prijedlog sporazuma s alternativama, razmotrite vrijeme potrebno
za rješavanje spora, troškove, utjecaj loših odnosa na vaš život s jedne strane
i vrijednost sporazumnog rješenja spora s druge strane.

Jeste li spremni preuzeti rizik rješavanja spora na sudu bez vaše kontrole?

Što bi vam olakšalo postizanje sporazuma u medijaciji?

Trebate li s nekim provjeriti svoje stavove i pravne pozicije prije sklapanja nagodbe? Ukoliko da, osigurajte si pomoć stručne osobe. [U slučaju da u medijaciji dođe do situacije da bi preuzimanjem ili ne-preuzimanjem određenih prava i obveza iz nagodbe mogla biti ugrožena vaša prava ili prava osoba koje ovise o vama, vjerojatno će vam i sam medijator predložiti da se posavjetujete s nekim izvan same medijacije.]

Što bi vas uznemirilo da druga strana kaže ili učini?

Što bi drugu stranu uznemirilo da vi kažete ili učinite?

Razmislite o tome što biste mogli učiniti da izbjegnete situaciju da vas
izbace iz takta ili da vi to napravite drugoj strani.

U medijaciji biste mogli čuti stvari s kojim se ne slažete i mogla bi vam se postavljati teška pitanja. Trebali biste prihvatiti mogućnost razmatranja različitih opcija sporazuma. Iako smatrate da druga stranka nije u pravu o nekim stvarima, bit ćete uspješniji ako bar pokušate shvatiti stavove druge strane. Stoga slušajte pažljivo što će druga strana kazati i pokušajte pronaći stvari o kojima se slažete. Posljedično i druga strana može pokušati shvatiti vaše stavove, što može biti dobar temelj za pronalaženje zajedničkog interesa i sklapanje nagodbe.

Čak i ako se ne slažete pomaže iskazati elementarno poštovanje prema drugoj strani,
što može natjerati i drugu stranu da pokaže poštovanje.