Suradnja i timski rad

zadovoljavaju sve naše potrebe

Svima nam je poznata Ezopova basna o utrci između kornjače i zeca o upornosti koja pobjeđuje brzopletost. Priča se nastavlja kroz tri moderne verzije. Saznajte je li u njima pobjeđuje brzina, dosljednost, samospoznaja o našim sposobnostima i o tome kako ih iskoristiti u vlastitu korist ili suradnja i timski rad?

Prema Teoriji izbora američkog psihijatra dr. Williama Glassera, timski je rad iznimno uspješan, jer zadovoljava svih pet osnovnih ljudskih potreba: preživljavanje, ljubav i pripadanje, moć, slobodu i zabavu. Kako bi bili sretni i mirni, svaka od navedenih potreba trebala bi biti zadovoljena, prema individualnim potrebama. Naše potrebe pokušavamo zadovoljiti kroz odnose, a ono čime možemo upravljati je naše ponašanje i odabir kako ćemo postići zadovoljenje tih svojih potreba. Kroz priče koje slijede upoznat ćemo vas s više načina uz pomoć kojih pobijediti ili izgubiti. Posljednja priča čini nam se posebno važna, jer nas poučava da istodobno možemo zadovoljiti i svoje i tuđe potrebe.

Izvorna priča:

Jednom davno kornjača i zec raspravljali su o tome tko je brži. Odlučili su razriješiti tu misteriju utrkom. Pripremili su se za put i krenuli utrkivati. Zec je u kratkom vremenu prestigao kornjaču. Kad je bio daleko ispred nje, pomislio je da bi mogao sjesti pod drvetom neko vrijeme i opustiti se prije nastavka utrke. No, ubrzo je zaspao. Uporna kornjača ga je uspjela prestići i završila je na cilju kao pobjednik. Kad se zec probudio, shvatio je da je izgubio utrku.

Pouka: spor i staložen pobjeđuje.

Priča se nastavlja.

Prva suvremena verzija izvorne priče:

Razočaran gubitkom utrke, zec se posvetio samospoznaji. Shvatio je da je izgubio utrku, jer je bio samouvjeren, neoprezan i slab. Da nije uzimao stvari “zdravo za gotovo“, kornjača ne bi imala mogućnosti pobijediti ga. Radi toga je izazvao kornjaču na još jednu utrku. Kornjača je pristala. Ovog puta, zec je trčao bez zaustavljanja od početka do kraja. Pobijedio je kornjaču s razlikom u nekoliko milja.

Pouka: Brz i dosljedan uvijek pobjeđuje sporog i staloženog. Dobro je biti spor i staložen, ali je bolje biti brz i pouzdan.

No, priča ne završava ovdje.

 

Druga suvremena verzija izvorne priče:

Kornjača je ovog puta promislila i shvatila da ne postoji način na koji može pobijediti zeca u utrci o kojoj su se dogovorili. Razmišljala je neko vrijeme i potom je izazvala zeca na novu utrku, izmijenivši i put i cilj. Zec je pristao.

Započeli su se utrkivati. U skladu sa svojim obećanjem da bude dosljedan, zec je trčao najvećom brzinom sve dok nije stigao do rijeke. Linija cilja nalazila se na udaljenosti od nekoliko kilometara na drugoj strani rijeke. Zec je sjedio pitajući se što će učiniti. U međuvremenu je kornjača stigla do njega, ušla u rijeku, doplivala do suprotne obale, nastavila hodati i završila je utrku na cilju.

Pouka: Najprije identificirajte vaše ključne sposobnosti, a zatim promijenite „teren“ i izaberite onaj koji odgovara vašim kompetencijama.

Međutim, priča još nije završena.

Treća suvremena verzije izvorne priče:

Zec i kornjača su do sada postali prilično dobri prijatelji i razmišljajući, zajedno su shvatili da je posljednja utrka mogla završiti na puno bolji način.

Radi toga su odlučili ponoviti tu utrku tako da ovog puta trče zajedno. Započeli su zajedno. Zec je ovog puta kornjaču nosio do rijeke. Tamo je kornjača preuzela vodstvo i plivala sa zecom na leđima. Kada su stigli na drugu stranu obale, zec je ponovno nosio kornjaču i zajedno su stigli do cilja. Oboje su osjetili jači osjećaj zadovoljstva nego što su ga osjećali ranije.

Pouka:  Dobro je biti sjajan individualac i imati čvrste temeljne kompetencije, međutim, ako niste u mogućnosti raditi u timu i iskoristiti kompetencije drugoga, rezultat će biti ispod nominalne vrijednosti, jer će uvijek biti situacija u kojoj ste vi lošiji, a netko drugi bolji. Timski rad se sastoji od situacijskog vodstva, pružajući osobi s odgovarajućim ključnim sposobnostima mogućnost da preuzme vodstvo.

Ukratko, iz ovih priča o kornjači i zecu možemo naučiti:

(1) Brzo i dosljedno uvijek će pobijediti sporo i ustrajno;

(2) Radite u skladu sa svojim sposobnostima;

(3) Spajanje raspoloživih sredstava i timski rad, uvijek će pobijediti pojedinačni rad;

(4) Nikad ne odustajte kad ste suočeni s neuspjehom;

(5) Natječite se protiv situacije, ne protiv suparnika.

Preuzeto s LINK-a.